"Serhiy Kolyada got in hot water with Kyiv's art establishment
with his ballpoint-on-construction paper productions, portraying
Kyiv as a melancholy zone of shadows.
Check out his Web site (www.kolyada.com) to see his nude or
semi-nude women depicted against shadowy backgrounds of corporate
slogans.
It's art as social commentary: gutsy reflections on money, power
and gender issues in Ukraine." ( "50 Great Things
About Kyiv" KYIV POST,
Oct 20, 2004)
"...Serhiy Kolyada's politically infused ballpoint pen
drawings have left him virtually ignored by galleries in his
home country of Ukraine. Publicity comes mostly through English
language media and a majority of sales to foreign clients via
private viewings and online galleries... Kolyada works in black
ballpoint, using other mediums and collage occasionally to add
color. In 2006, religious themes and "the mystical side
of life" became subjects of interest to the artist..."
("Ballpoint pen artwork",
WIKIPEDIA)
"Not Ukrainian art gallery owners have dared to exhibit
his works and the only public exhibition of them was held in
the Embassy of the Republic of South Africa in Ukraine"
(Kyiv Weekly, June 14, 2006)
"... it is not big shock that a sample of his work featuring
sexy nudes on toilet bowls reading the newspaper, won't grace
the halls of the presidential palace real soon"
(What's on Kyiv, January
31 2003)
"... he is a unique person who bravely shows today's reality
through his art."
(Kyiv Post, November 15,
2001)
"The sales of Kolyada's work come primarily from private
showings to foreigners, including a number for ambassadors and
embassy staff... Ukrainian galleries may ignore Kolyada but
apparently
the rest of the world is becoming more aware of his existence
and rather peculiar artistic tastes and skills."
(The Ukrainian Observer,
September 7, 2006)
"...Работы Сергея Коляды буквально с первого взгляда погружают
зрителя в таинственно-мрачные интерпретации украинской реальности.
Эта действительность на рисунках художника приобретает все черты
"сказки ужасов" - со своими злыми и добрыми героями,
развернутой системой легко и не очень читаемых символов, множеством
реминисценций, цитат, аллюзий. Сам художник классифицирует свой
стиль как постмодернизм, подразумевая под этим словом цитирование
и интерпретации классического искусства..." (Отечественные
художники нарисовали "Украину нашу!" (фоторепортаж)
Вовремя.info, 31.05.2008,
http://www.vovremya.info/news/1212153186.html)
"Представляючи роботи проекту "Welcome to Ukraine
- not smiling country", Сергій Коляда, таким чином, сповіщає
про свою готовність до зустрічі "Євро 2012", коли
потік, (дай боже!), спраглих до нових вражень туристів, посуне
в Україну, і їм відкриються очі на те, що декларуючи свою "європейськість"
ми й досі лишаємося державою скіфів. (Скіф з давньогрецької
"похмурий", "непривітний"). "Похмура
й непривітна" візуальна проза Коляди - неод"ємна частина
нашого життя, як і сам Коляда - людина-андеграунд, справжній
анархо-митець щирий й непримиренний до брехні, що малює свої
роботи виключно кульковою ручкою." (Антін
Мухарський)
"...Работы Сергея Коляды называют визуальной прозой. Создает
он их способом, почти забытым нынешним поколением прозаиков,
- шариковой ручкой. Более того, как рассказал нам автор (кстати
- Генеральный бунчужный СВХ), путь идей и образов проходит через
такой анахронизм как записная книжка, в итоге на создание одной
работы у Сергея Коляды уходит около полутора месяцев. Однако,
время, на наш взгляд автор определенно тратит не зря - работы,
состоящие из множества штрихов и смыслов, в то же время строги
и лаконичны. Они невероятно сингулярны и синергетичны - пожалуй,
если перевести визии художника в вербальную форму, получим отнюдь
не эссе или рассказы, но более масштабные произведения..."
(Лилия Пата "Про жлобов и людей", ПОЛІТ.UA,
17 июня 2011, http://polit.ua/articles/2011/06/17/zhlob.html)